vrijdag 4 november 2011

Uitgelezen: Alles kantelt (3)

Alles kantelt, Tomas Lieske

Anton, 35 jaar, komt op een dag zichzelf als jongen tegen op straat. Dat is, volgens de achterzijde van het boek, de kern van het verhaal. In slechts 240 pagina's komen o.a.de volgende thema's langs:
- Opgroeien in de jaren na/tussen de puinhopen van WO II,
- de relatie van de zoon met zijn vader (oplichter, opportunist, held, kindermisbruiker, etc)
- de komst het duitse pleegzusje en haar relatie met de verschillende gezinsleden
- de epileptische aanvallen van de hoofdpersoon
- het kortdurende, liefdevolle huwelijk van de hoofdpersoon, het verongelukken van zijn vrouw en de nasleep daarvan
- het ontmoeten van zijn jongere alter ego en de reis door Duitsland met de jongen
- zijn seksuele gevoelens en taboes (incest of niet en misbruik).
Tijdens het lezen groeide mijn ergenis. Volslagen ongeloofwaardig op zijn tijd en een o-kijk- mij-eens-knap-doen constructie. Het zo bejubelde taalgebruik kwam ik niet tegen. Het boek ontroerde me evenveel als een vlieg in mijn thee doet. Jammer, temeer omdat ik Dünya geweldig vond.

P.M. Ik schrijf bij voorkeur geen negatieve blogs/tweets. Maar als je alle gelezen boeken wilt bespreken ontkom je er soms niet aan. Daarom met nadruk: de meeste schrijvers hebben hard hun best gedaan. Als ik het resultaat niet waardeer zegt dat meer over mij dan over hen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten