donderdag 14 juni 2012

Hunebedden: D06

Bed tussen de bomen.


Vroeger reisde ik met grote regelmaat met de trein via Assen naar Groningen. Bij de spoorwegovergang in Tynaarlo keek ik dan naar rechts: dat was de weg waar de bus langsreed naar mijn opa en oma. Nooit heb ik geweten, toen niet en tot op de dag van vandaag niet, dat misschien 100 meter eerder een hunebed verstopt ligt. Ik denk niet dat je het uit de trein kunt zien; hooguit in de winter, als alles kaal is. Maar het ligt er echt, open en bloot aan een doorgaande weg die, hoe kan het ook anders, Hunebedstraat heet.

daar is ie!

aan vrij drukke straatweg.


Dit hunebed is afgebeeld op één van de bekende schoolplaten van Wolters. Het is dan ook een klein, maar compleet exemplaar.
Ook nu leren we weer wat nieuws: een groot aantal stenen zijn namelijk van rose graniet, sommmige licht, andere donker van kleur. De wetenschappers van nu denken dat die speciaal zijn uitgezocht. Ook vroeger hielden ze wel van een mooi kleurtje.

de ene steen is de andere niet.
Rose
Het terrein is ook vrij klein, met erg veel begroeiïng, opschot van berken, etc. We konden geen grenspaal vinden, misschien gaat hij schuil onder gras en geboomte.
Toen we onze spullen in de auto legden kwamen er twee fietsers voorbij. Ze waren duidelijk blij verrast toen ze zagen, waarvoor wij gestopt waren. Ja, hoor, echt waar ! Een hunebed!
Een aanwijsbord zou fijn zijn, dan krijgt het de aandacht dat het verdient.


nog één foto dan, voor het mooi.

Lokatie: Gemeente Tynaarlo
N 53 04.490
E 006 37.774

foto's:  P.M. van der Ploeg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten