maandag 7 december 2015

Gebedel in Trier

Voruige week zijn we een weekje weg geweest. Zo zijn we onder andere naar de kerstmarkt in Trier gegaan.


Trier heeft een prachtige, rijkversierde binnenstad. Maar waar ik woedend over word, elke keer opnieuw, is het gebedel. Ook nu weer: op verschillende plekken zaten vrouwen op hun knieën, de handen tot een kommetje gevouwen, te wachten op een aalmoes.
Waarom, vroeg ik me af, word ik daar toch zo kwaad over?
Om te beginnen is er die roerloze non-activiteit: "ik besta, dus geef me geld". Volslagen a-religieus opgevoed, betrap ik mezelf op een door en door protestante reactie: doe maar iets voor de kost. Al verkoop je de straatkrant, werken zul je! In het zweet uws aanschijns, enz.  (Dat had ik ook niet achter mezelf gezocht). Trier is zeer katholiek, dus daar hebben we al een verschil. Kom ik nog op terug.



En dan dat knielen. Kennelijk helpt dat ter verhoging van de opbrengst, maar waarom? Ik vind het afschuwelijk, en heb de neiging om te zeggen: "Sta eerst eens fatsoenlijk op!" Volgens mij vinden de meeste mensen het nogal ongemakkelijk.
En daar gaat het natuurlijk om. Iemand vraagt je op zijn knieën om geld, en om maar snel van dat nare gevoel af te zijn, geef je iets. Waarschijnlijk volkomen onbewust van het feit, dat dit dus een fraai staaltje manipulatie is, dat getuigt van inzicht in de menselijke psyche. En dáárom word ik zo kwaad. Ik heb er namelijk de pest aan gemanipuleerd te worden, ga ontzettend dwars doen en werk niet mee.





Nog even over dat verschil tussen protestant en katholiek. Voor zover ik weet is het in Nederland over het algemeen verboden om te bedelen. De grondgedachte is, dat dat in ons land niet nodig is, omdat we een vangnet hebben in de vorm van sociale voorzieningen. Sociaal-christelijke politiek. Bedelende junks en daklozen worden gedoogd, mits het niet de spuigaten uit loopt. Maar hoe zit dat dan in Trier, en, zoals iemand zei, bijvoorbeeld in Rome? Wordt het daar gedoogd of mag het ook echt? Want het uitdelen van aalmoezen staat natuurlijk goed op je cv als je voor de hemelpoort verschijnt. Er zijn nog steeds mensen die echt geloven dat er armen zijn ten behoeve van rijke mensen, opdat die goed kunnen doen (tot nu toe heb ik alleen Amerikanen zulke kolder horen verkondigen, maar ook in Europa zullen ze nog wel rondlopen).



Ik ga maar eens een rondje bellen, vragen aan mensen die daar wonen, of zij weten hoe het zit.

Goed, ik weet nu waarom ik kwaad word. De volgende vraag is; geef ik voortaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten