donderdag 13 april 2017

Nalatenschap

Kijk. Deze boekjes komen van mijn vader.




En deze stonden bij ons in de kast.





Dezelfde, inderdaad.
Dat komt, mijn vader heeft instructies achtergelaten: ieder kind krijgt de boeken terug die zij in het verleden voor hem gekocht of besteld heeft, hetzij als cadeau, hetzij in opdracht.
De boekjes die wij destijds als extraatje bij de zaterdag-editie van de Volkskrant kochten (één exemplaar voor onszelf, één voor vader) staan dus ook op die lijst.
En zo stond ik dinsdagmiddag bij de boekenkast. Boekje over Van Gogh er uit, zelfde/ander boekje over Van Gogh er in. Boekje over Lucian Freud er uit, nieuw boekje over Lucian Freud er in. Enzovoort. Ik dacht wel: waar ben ik mee bezig? Maar niet doen was geen optie. Onze exemplaren gaan de wereld in en die van vader staan voortaan hier in de kast. Zulke dingen doe je nu eenmaal als er iemand overlijdt. Daar komt geen rationaliteit bij kijken. Emotie is wat ons tot mens maakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten