maandag 7 september 2015

Bellingwolde

Wat wij dus leuk vinden, is naar een dorp te reizen, aan het begin te beginnen en dan maar wandelen en kijken. Dat hebben we zondagmiddag weer eens gedaan.

Eén van de mooiste dorpen in Nederland is Bellingwolde. Eigenlijk is het één (kilometers-) lange Hoofdstraat met hier en daar wat zijstraten. De ene kapitale woonboerderij na de andere, schitterende rentenierswoningen en dat alles omzoomd door slingertuinen, monumentale bomen en meer van dat fraais.
We hebben foto's gemaakt. Man is meer van het grote plaatje, ik ben meer van de details, maar sommige zaken zien we toch hetzelfde, grappig is dat. (voor het verslag van Man, zie de link Zinnigheden van AikeP).


Strakke Gotiek

Het bushokje vonden we allebei mooi, dat blijkt


Het mooiste is het ronde dakje, net een wagon.



En kijk, al die regen heeft ook leuke gevolgen



Een prieel. Is ook een Rijksmonument.


En tot slot het Rechthuis.


1643 staat er op de gevel, maar de kern is vermoedelijk ouder. Wat ik er zo bijzonder aan vind is dat het zo onmiskenbaar Nederlands is. Elke keer dat ik het zie denk ik aan Het Straatje van Vermeer en aan Cornelis Springer. Wat mij betreft zou het ook in Edam kunnen staan, of Middelburg of in het Overijsselse.
We liepen weer terug toen er een auto bij ons stopte. De bestuurder vroeg ons licht vertwijfeld: Is er ook een supermarkt in dit dorp? Ja hoor, er is ook een supermarkt: in een nieuw, zeer modern gebouw. Daar komen we later wel langs.


foto's: van Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten