woensdag 5 december 2012

Uit: Vensters in Oost-Groningen: Ter Apel (1)

Her en der in Oost-Groningen zijn geel gespoten metalen kaders geplaatst. Het ontwerp is gebaseerd op de bekende omslagen van National Geographic Magazine. Een mooi project dat nu op zijn einde loopt.
Voor meer over het project klik hier

Voordat ze weer weg zijn, wilden we ze nog eens allemaal bij langs.
We zijn begonnen in Ter Apel; daar komen we de laatste tijd regelmatig omdat er veel te zien is. Prachtige villa's, mooie natuur, een bijzonder vogelpark en natuurlijk het klooster.
Daar staat dan de eerste:



Het werkt echt, als je er doorheen kijkt zie je een stukje van de wereld op zichzelf. Op een foto werkt het nog sterker.



Eén van de factoren die het klooster zo mooi maakt is natuurlijk de omgeving. Zoals het verscholen ligt in het bos....

donkere novembermiddag....


Stel je voor, dat je weken had gelopen, en daar doemde het dan op. Niet in één keer, maar langzaam, tussen de bomen, zie je steeds meer.



Aan de buitenkant is de bouw- en sloopgeschiedenis goed af te lezen.



Zo'n kloostercomplex was in feite een dorp op zich. Veel bijgebouwen, waaronder een brouwhuis en een bakhuis.

bijgebouwtje


In dat bakhuis werd, neem ik aan, voornamelijk brood gebakken. Maar, vroeg ik me toen opeens af, waar kwamen al die bakstenen vandaan? Werden ze aangevoerd? Werden ze in de buurt gebakken? En zo ja, waar was dan de benodigde klei? Werd die misschien met schepen aangevoerd? Ik zocht naar een geologische kaart. Lang leve internet want kijk:

kaart
(bron: Stichting Wetenschappelijke Atlas Nederland)

Klei! Tenminste, dat denk ik. En ik maar in de verondersteling leven dat er alleen maar zand en veen is in die streek. Kom ik er al bijna 50 jaar, leer ik toch weer wat nieuws.



Over de binnenkant van het klooster een volgende keer, want ook dat is een bezoekje waard
Tegenover het klooster ligt Het Boschhuis, waar we heerlijke taart hebben gegeten. Je kunt er ook overnachten.


Links:
http://www.wonderwereld.nl/ 
http://www.kloosterterapel.nl/nl/ 
http://hotelboschhuis.nl/


Ter Apel ligt in de gemeente Vlagtwedde, Groningen
Foto's: A.B. van der Ploeg, P.M. van der Ploeg en van Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten