dinsdag 23 december 2014

Een oude bekende

In Kröv zag ik een fascinerende gevelsteen.


Is die steen heel oud? Een beetje oud, en dus niet echt? Helemaal niet oud?
Dat zwaard! Die sterren. Dat doet zo oosters aan. Denken we hier "kruistochten?"  De kleur blauw is ook bijzonder.
En dan het figuurtje met die hoofdbedekking, ik moest meteen denken aan een beroemd portret van de schilder Rogier van der Weyden.
Enfin, dat is al weer een maand geleden. Ik dacht er af en toe aan, en sprak er met deze en gene over. Dat was alles. Ná de Kerst zou ik het wel eens verder uitzoeken.

Vandaag kon ik meerijden naar Enschede. Ik werd afgezet bij het Rijksmuseum Twente.  En wie trof ik daar?


Mag ik even voorstellen: Filips de Goede, geschilderd door Rogier van der Weyden. Daar hing hij zomaar. Nog nooit eerder zag ik hem in het echt. Wat een vreugde. Het is alsof je plots een favoriet familielid ontmoet. 

voor het gehele portret klik hier

En nu blijkt dat de hoofdbedekking toch een tikje anders is. Geeft niet. Het is allemaal Europese geschiedenis. Als je wilt weten waar je naar toe gaat, is het handig te weten waar je vandaan komt. genoeg te lezen op Wikipedia en andere sites. Hier gaat het even over dit portret, van een echt mens. Kijk maar naar hem. Zoon van zijn ouders, vader van een heleboel kinderen. Hij leefde van 1396 tot 1467. Het schijnt dat hij de laatste twee jaar van zijn leven dement was. Zo lang geleden en toch zo dichtbij. Dat vind ik nou mooi.

over Filips: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten