woensdag 1 augustus 2018

Woord en beeld: regen




"...en regenjacks in felle kleuren, met de capuchon strak om ons hoofd gesnoerd, zodat alle geluiden veranderden; je eigen ademhaling en de bewegingen van je eigen hoofd, als je oren langs de binnenkant van je capuchon schraapten, klonken de hele tijd luid en duidelijk, terwijl al het andere gedempt werd en ver weg leek te gebeuren."



Ik herinner me dat geluid. En het gevoel van zo'n min of meer onbuigzame laag om je kinderlijf. In de stromende regen, op weg naar de kleuterschool (die letterlijk achter ons huis lag), droeg ik in opdracht van mijn moeder ook nog een regenhoed, een zgn. zuidwester. Het ding was knalrood en dus werd ik gepest: "Brandweerman! Brandweerman!".



Alle fotoboeken doorgebladerd: niks. Dit is de enige foto van mezelf in regenjas die ik kon vinden. Wie gaat er dan ook in de stromende regen buiten foto's maken? Jammer is het wel. Goed voornemen: in de herfst, tijdens buien, foto's maken van dierbaren die door de regen sukkelen.

Eigenlijk wil ik weer zo'n gele regenjas. Misschien kopen mensen daarom "jonge" kleding. Niet omdat ze er jong uit willen zien, maar omdat ze heimwee hebben naar het gevoel uit hun jeugd. 





Boek: Zoon- Karl Ove Knausgard, 2013, De Geus B.V.
Beeld: vakantiefoto Vlieland
Boek&Beeld: De Hondenmatroos - Margaret Wise Brown/Garth Williams, Gouden Boekje, Rubinstein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten