zondag 16 januari 2022

Een boeken-adventkalender

Twee jaar geleden las ik voor het eerst de tweets van ene Claire (@thechesilbeach) die een boeken-adventkalender van haar man had gekregen. Het thema was Backlisted.fm, de podcast die volgens eigen zeggen "leven geeft aan oude boeken".

 https://www.backlisted.fm/




De kerst daarop, die van 2020, was het weer raak: ze kreeg opnieuw stapels boeken. Ik had mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar te pakken. Ik zou zelf een adventkalender samenstellen, en daartoe in de komende maanden boeken kopen op www.boekwinkeltjes.nl, in antiquariaten en kringloopwinkels. 

Toen kwam COVID. Ik ben nogal kwetsbaar. Hoe kun je boeken kopen voor een jaar verder in de tijd, als je geen idee hebt of je er dan nog wel bent? Moeilijk, moeilijk. Het ging maar mondjesmaat.

In de zomer ging het beter, we kwamen af en toe in een winkel, zelfs in een boekenwinkel (heerlijk) en in https://www.bijtijenontij.nl/

We gingen met keurige stapeltjes weer naar buiten.

 


 

Ook zoiets vreemds, in november denk ik altijd dat er nog zeeën van tijd zijn tot de kerstperiode aanbreekt, en dan opeens is het bijna Advent. Ik kocht me gek, hier een boek voor drie euro, daar één voor 4,50. 

Uiteindelijk is het gelukt, min of meer. Eerst had ik er te weinig, en toen één teveel. Ook was er de vraag wanneer je begint met uitpakken (op de eerste Advent Zondag of 1 december?) en wanneer je ophoudt (op de vierde Advent Zondag of op kerstavond?). Nou ja, daarin maakt iedereen maar zijn eigen keus.

Ik had elk boek dat arriveerde meteen ingepakt. Na al die tijd wist ik niet zo goed meer wat waarin zat. Mooi zo. 

Ik vroeg mijn man de pakjes te nummeren en deed ze in de kerstdoos. 

 


Toen begon het.

 

Elke ochtend bij het ontbijt een pakje; de spanning van "wat zit erin?" De verbazing over boeken die ik me echt niet meer herinnerde.

 


Toen het eindelijk kerst werd, was ik bekaf, volledig verzadigd met al die nieuwe aanwinsten. 

Het was zo leuk, dit jaar doe ik het weer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten