dinsdag 27 november 2012

Eetpatronen: logeren bij opa en oma

Crackers met kaas.

Als ukkepuk logeerde ik af en toe bij mijn opa en oma. Ik was nog maar drie, veel weet ik er dus niet meer van, maar dit toch nog wel:
Mijn oma had namelijk iets heel bijzonders: een kaasstolp. Dat hadden wij thuis niet. Onder die glazen koepel lag/ stond een Edammer kaas.

bron: Wikipedia

Als ik het lief vroeg, zette mijn oma die stolp op de tafel, sneed dan voorzichtig met de kaasschaaf een plakje en legde dat op een beboterd cream crackertje. Net zo lekker als een gebakje!



Thuis hadden we geen Edammer. Meestal Goudse van de kaasboer op de markt, liefst rechthoekige, platte stukken. En dat neem je automatisch over naar je eigen huishouden. Nooit Edammer gekocht, raar eigenlijk.
Daar moest maar eens verandering in komen.
Maar wat vreemd, het was wel even zoeken. Is Edammer inmiddels een seniorenkaas? Mijn zus Wee zei dat ze voor veel mensen te duur zijn (wie koopt er nu een hele kaas?) en dat "jongere mensen" ze te vet vinden. Zie al die afgeroomde kaasproducten zoals Millner. Nou ja zeg, ik vind dat net zoiets als alcoholvrij bier. Zoiets lekkers laat je toch niet lopen?
Het is wel gelukt hoor. De komende weken eten we Edammer kaas in verschillende varianten.

Patria Cream Crackers zijn gelukkig nog overal te koop. Het pakje ziet er volgens mij hetzelfde uit. Ze hebben géén lemma op Wikipedia, sterker nog, ik vond ook geen website! Wat moet je ook vertellen, als je zoveel jaar dezelfde crackers bakt van meel, water en gist. (gist? ja echt, daar keek ik ook van op).


Wij hebben een ambachtelijke kaas gekocht die, eerlijk gezegd, al heel wat maandjes op de plank had gelegen. Maar lekker is hij wel.



Bijna alle Edammer kaas wordt tegenwoordig in de fabriek in Marum (Groningen) gemaakt, bij Friesland Campina.



We zijn dus maar eens gaan kijken. De fabriek ligt net buiten het dorp, naast de kerk.

de kerk links
de fabriek rechts

Hij ziet er net zo uit als elke melkfabriek die ik ken (DOMO Beilen!).





Dit is zo te zien het oudste deel. Wat een fijne letters, er zit een mooi geel lijntje in. En wat gelukkig, dat ze dit gebouw hebben laten staan.


Een leuke zondagmiddag in Marum, en dat alles vanwege een crackertje met kaas.


Foto's: A.B. van der Ploeg en van Aag zelf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten