vrijdag 5 september 2014

Hunebedden: Noord-Sleen, D51 en D50

Je kunt zeggen dat ik het mooiste voor het laatst heb bewaard. Dit  zijn de laatste twee (bekende) hunebedden in Drenthe die ik heb bezocht. Ik heb ze nu allemaal gezien, sommige meerdere malen. Ik scharrel nog wat bij die in Groningen en Overijssel, en dan op naar het volgende onderwerp. Maar voor nu:  D50 en D51.

Op aanraden van een Twitter-volger zijn we in het voorjaar naar Noord-Sleen gegaan. Eerst vind je in een bosje aan de linkerkant van de Hunebedweg een klein hunebed, D51. Ooit telde het 14 zijstenen, met daarop 7 dekstenen.


Veel is er niet van over. Van Giffen heeft het onderzocht en stelde vast dat iemand hem voor was geweest: "de kelder was sterk doorwoeld".
Er groeien mooie (korst-)mossen op,  dat dan weer wel.
De stenen die er nog zijn hebben barsten. Daar blijft na regen wat water in staan. En daar groeit dan weer ander mos. De natuur zoekt altijd zijn eigen weg.


Maar goed, we waren hier snel klaar, en ik was een beetje teleurgesteld. Was dat nou alles?
Even verderop, echt een kwestie van meters, moest het tweede hunebed liggen, verstopt achter een boomsingel.



Wauw! Ik bedoel: echt wauw!



Dat is pas een hunebed. Kijk zo'n rijtje kransstenen eens staan.



 Wachters op een rij.


Obelix zou er zo mee weglopen. Deze is niet wetenschappelijk onderzocht. Waarom niet? Misschien wel omdat hij zo mooi is: daar ben je zuinig op. Niet verstoren!
Ondertussen dacht ik opeens aan de bekende Franse postzegel van Carnac. Deze dus.



Waarom is er in Nederland nog geen zegel verschenen met een hunebed er op? Zeker nu we een echte geschiedenis-canon hebben, die nota bene begint met de hunebedbouwers!
Daar moest wat aan gedaan worden. En kijk eens:





Bedacht, besteld en ook al gebruikt. Het afgebeelde hunebed is D1, bij Steenbergen. Daar ben ik destijds begonnen. Een mooie afronding van dit project.


Noord-Sleen ligt in de gemeente Coevorden.
D50: N 52 47.761   E 006 47.47.222
D51: N 52 47.686   E 006 47.171


Bron: Gids voor de hunebedden in Drenthe en Groningen- Wijnand van der Sanden
Franse zegel: www.wikitimbres.fr

Voor wie interesse heeft: de zegels zijn bij mij te bestellen voor 9,95 per vel (10 stuks) excl. eventuele verzendkosten.Dit kan o.a. door te klikken op de enveloppe bovenin de rechterkolom.

1 opmerking:

  1. Hallo Aag,

    Leuk om te weten.
    Heb je nog velletjes postzegels beschikbaar?

    Groeten
    John

    BeantwoordenVerwijderen