donderdag 7 april 2016

Romeinse maand

Rechts van dit stukje staat een button voor Pinterest. Eén van mijn boards laat zien welke boeken ik dit jaar lees, in het kader van "elke week een boek".
Het eerste boek van de reeks was Augustus, door John Williams. Wat een waanzinnig goed boek! Fictie, maar het leest als non-fictie. En zo bedacht ik dat ik weer een thema had: voor de maand april dan maar. Toevalligerwijs (echt waar) heeft IsGeschiedenis het Romeinse Rijk als thema van de maand uitgeroepen. Komt dat even goed uit. En dan is het ook nog de Week van de Klassieken, waar Pieter Steinz over schrijft. Het kan niet op.
Nog meer?  Er een nieuw boek verschenen, dat me buitengewoon interesseert: Klik hier
Deze is vast ook interessant, maar waarschijnlijk overlappen ze elkaar wel wat: klik hier

Dat alles toont ook wel aan wat een enorme invloed én aantrekkingskracht het Romeinse Rijk vandaag de dag nog op mensen heeft. Terwijl we in Nederland niet echt struikelen over de aquaducten en de amfitheaters. Waarom dat is, daar ga ik deze maand eens goed over nadenken.


Deze helpt natuurlijk ook


Eerst maar eens verzameld wat we zelf in huis hebben. Dat is nog best veel, meer dan hier staat, hoewel ik niet alles kan vinden.


stapeltje 1


Ik lees momenteel "Ik, Claudius" van Robert Graves, het boek waarop de TV- serie met Derek Jacobi gebaseerd was. Ik heb daar ooit stiekem naar gekeken. Mijn moeder had op die avonden iets buitenhuis te doen en mijn vader riep dan "pssst" onder aan de trap, zodra ze op haar fiets vertrokken was. Hij vond het goed voor mijn opvoeding.

stapeltje 2

Het is wel jammer dat we, qua Romeinen, in het verkeerde deel van het land wonen. Misschien is toch mogelijk iets te ondernemen in zuidelijke richting, binnenkort?
En nu we het toch over goede voornemens hebben, ik ben al drie keer begonnen op deze site, en de vierde keer zal binnenkort volgen:  Leer Latijn!
Ik wil en ik zal.

Bij deze nog even wat linkjes, ook leuk:

IsGeschiedenis, toegankelijke site
Pieter Steinz: over de Klassieken
 De Romeinse grens

Volgens mij is het langzamerhand zo, dat wereldwijd meer mensen zich met het Romeinse Rijk bezighouden dan dat er op het hoogtepunt gewoond hebben.

2 opmerkingen:

  1. Als je dan toch naar het zuiden komt, dan heb je hier al een toepasselijke routeplanner

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het nu pas, sorry daarvoor. Leuke routeplanner, dat vraagt om actie.

    BeantwoordenVerwijderen