woensdag 17 maart 2021

Kaart van de week: Malevich

 Op de kaart van de week staat een schilderij van Kazimir Malevich (1879-1935). 

Het heet De rode cavalerie/ De rode ruiters en stamt uit plm. 1928-1932.  

 

 


 

Malevich is vooral bekend als pionier in abstracte schilderkunst, puur geometrische vormen tegen effen achtergronden. 


 

Hij werd geboren in een Poolse familie en woonde gedurende zijn jeugd nabij Kiev in de Ukraïne. Je hoeft maar naar zijn data te kijken om te beseffen welke historische wentelingen hij heeft meegemaakt. Alleen al een stukje op Wikipedia geeft daar een indruk van.

 

Malevich 

 

Er wordt dus wel gezegd dat zijn werk is gebaseerd op en geïnspireerd door de volkskunst van Ukraïne. 

De strepen op de onderste helft van het schilderij deden mij aan iets soortgelijks denken:


folklorestoffen bij Stegeman

 

Ook de titel roept bij mij allerlei associaties op:

Rode ruiters + Ukraïne = kozakken = pogroms.

Niet zo vreemd dat ik daar aan denk: ik lees momenteel Hiob van Joseph Roth, geschreven in 1930. 



Er is deze week een neef jarig. Die hebben we een andere kaart gestuurd, één die meer bij hem past. Ik gebruik deze maar als bladwijzer in Hiob. Boek en beeld passen bij de tijdgeest van die jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten