donderdag 11 maart 2021

Verre familie

Twee  dingen: 

1. We hebben honderden ansichtkaarten. Teveel om te houden, te mooi om zo maar weg te gooien

2. Door Corona zijn er veel mensen die we niet of nauwelijks zien. 

Daarom hebben we besloten om elke week iemand een kaartje te sturen. 

De kaart van deze week is 


Suze Slager-Velsen

Suze Slager-Velsen: 1883-1964. Dit schilderij heet "Rozenboogje".

Suze Velsen trouwde in 1916 met Piet Slager. De familie Slager is een bekende schildersfamilie uit 's Hertogenbosch, met een eigen museum:

https://www.museumslager.com/

Ik stuur hem naar een ver familielid. In de tijden voor Corona zag ik haar wel eens op een verjaardag en op crematies en begrafenissen, maar dat zit er al een jaar niet meer in.

Verre familieleden zijn eigenlijk een soort intermediair tussen je eigen tak en nog verder verwijderde familieleden. Ik moet, geloof ik, drie stappen omhoog in onze stamboom, daarna een tak opzij en daar weer twee stappen naar beneden om bij haar uit te komen. Dat valt nog mee. Zij is bevriend met weer een andere achternicht. Ik ben benieuwd hoe het met ze is. Er vallen gaatjes in het weefsel dat ons bijeenhoudt. Mensen ergeren zich vaak aan het reünie-karakter van een uitvaart, maar in wezen zijn dat een soort up-dates, hoog nodig om te hergroeperen en verbindingen te herstellen. Ook dat missen we nu.

Kom, kaartje schrijven, postzegel zoeken.

"Hallo, ben je daar nog? Leef je nog? Ik zie je, dus je bestaat."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten