zondag 28 oktober 2012

eetpatronen: tomatensoep

Op feestdagen (Kerst) kregen we vaak zelfgemaakte tomatensoep met balletjes. Ik heb nooit het recept gevraagd, maar ik vermoed dat het uit het Wannéé-kookboek kwam: de bron voor alle klassiekers.
Recept of geen recept: in zware tijden heb ik ernstig behoefte aan tomatensoep. Warm, zoet, zout: dat doet een mens goed. Gelukkig is er Honig: een klein pakje garnaalroze poeder, dat met 1 1/2 liter water en 10 minuten koken verandert in een pan vol versterkend vocht.
 Voor dit blogje fietste ik welgemoed naar de supermarkt om zo'n oranje doosje te halen. Het was zeker een jaar geleden dat ik het voor het laatst Honigsoep gekookt heb, soep maken we hier meestal zelf, dus ik was benieuwd of er ook iets veranderd was in die periode. Zie mijn verhaal over Saroma. Niets blijft immers hetzelfde!
Wat ik vond overtrof mijn stoutse verwachtingen.
Om te beginnen stonden er 7 (zéven!) soorten tomatensoep in het schap. Alleen van Honig dan, hé, want de andere merken doen hier niet aan mee. De chinese tomatensoep kon ik me vaag herinneren, maar het assortiment is dus ernstig uitgebreid.




Er zat niets anders op om ze allemaal te kopen. En dan valt je opeen op hoeveel je eigenlijk betaalt voor nog steeds dat kleine zakje poeder: zeker 8 euro voor de hele serie.


112 gram Mexicaanse Tomatensoeppoeder


















Dit zijn de varianten:
Italiaanse Tomatensoep (I)
Chinese Tomatensoep (S)
Tomaten-groentesoep (V)
Tomaten-crémesoep (V)
Tomatensoep (V)
Tomaten-Basilicumsoep (S)
Mexicaanse Tomatensoep (I)

Gelukkig helpt Honig ons een verantwoorde keuze te maken. De soepen zijn in te delen in wat ik (geheel in stijl)  "belevingscategorieën" zal noemen:

Vertrouwd
Samen
Inspiratie.

(Hebben we het over soep of over die politieke partij die zoveel zetels heeft verloren?)

Maar laten we het eens serieus bestuderen. "Vertrouwd" begrijp ik. Dat zijn de variaties die al tig jaar bestaan. Vertrouwd is veilig.

"Gewone" tomatensoep, lekker vertrouwd
Fijn dat ze dat er op zetten, voor die mensen die niet van "buitenlands" eten houden. Daar zijn er hier in het dorp heel veel van. Maar het verschil tussen Samen en Inspiratie is me niet helemaal duidelijk. Wie heeft er inspiratie? De soepmaker bij Honig? Of biedt Honig de thuiskoker inspiratie voor een lekker kommetje met bv serveersuggesties?

En dan Samen: samen met wie? De thuiskok samen met Honig? De tweeverdieners samen achter het fornuis?

Waar ik ook een beetje van in de war raak: bij de Tomaten-Groentesoep wordt gesuggereerd wat verse Italiaanse groente mee te koken. Maar wordt het dan geen Italiaanse soep? Of (achtste variant!) Italiaanse Tomaten-Groentesoep. En is die soep dan nog wel Vertrouwd?

met mais, dus Mexicaans

Al met al typisch een gevalletje Marketingafdeling slaat op hol. Het product moest opnieuw gepositioneerd worden, denk ik. Of in de markt gezet. Wellicht moest de uitstraling wat opgefrisd worden. Heeft vast heel veel geld gekost.
Laat ik even gratis advies geven: Meer is niet altijd beter!

Arme meneer Honig. Het begon ooit allemaal zo mooi:  Hoe Klaas Honig een fabriek kocht
En hoe zal dit aflopen?
In ieder geval heb ik nu zeven pakken tomatensoep in de kast staan. En opdat ik weet wat ik eet, heeft Honig een fijne site, waar het allemaal nog een staat uitgelegd:  Gebonden soepen van Honig.

 Eet smakelijk!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten