maandag 1 oktober 2012

eetpatronen: vakantie met likkoekjes

Likkoekjes

Voor mijn gevoel horen likkoekjes ook bij de vakantie. In werkelijkheid hebben we ze maar een paar keer gekregen, want mijn ouders hadden een hekel aan "slik" (slik is snoep en suikerwaren). Merkwaardigerwijs aten we wel yoghurt en vla (!) met basterdsuiker, kregen we thee met veel melk en suiker (potjesthee), en hadden we voornamelijk zoet broodbeleg, met soms boterhamworst, en/of kaas. Dus of die koekjes nou zo veel extra kwaad konden? Het zal wel het gesmeer geweest zijn, want we probeerden natuurlijk al likkend het suikerlaagje van het koekje te eten.


In ieder geval vind ik deze koekjes geweldig, ze zijn vooral erg mooi om te zien. Destijds had je een assortiment van wit, roze en geel. Nu dus oranje, roze en geel. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de poging er iets "gezonds" van te maken. Met extra vitamine C, staat er ook nog op. Ja, ja, als verkoopargument zijn vitamines altijd inzetbaar.


Dit suggereert toch echt fruit... In kleinere letters op de achterkant: geglaceerde biscuits met fruitsmaak. Dat is wel even anders. Mij een biet! Vakantiesmaak, dat is het.
Ik doe ze in mijn trommeltje met Het eigenwijze Eendje.



Aan kenners hoef ik niets uit te leggen, maar voor degenen die nu even niet weten waar het over gaat: Het eigenwijze Eendje is een zgn. Gouden Boekje. Daar ben ik mee opgegroeid, en daar heb ik op mijn beurt mijn kinderen tot vervelens toe uit voorgelezen. Ook een Klassieker dus.



Nu maar een grote pot thee, (zonder suiker en melk), koekje en boekje erbij. Hoe tevreden kun je zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten