dinsdag 12 februari 2013

Holten

Stadsdorp?

Holten is een levendig dorp, met zo'n 9000 inwoners. Gelegen aan de Holterberg is het een mooi vertrekpunt voor uitjes: natuurparken, landgoederen, kastelen, noem maar op.
Even een impressie van het dorpscentrum:


So far so good, ziet er toch gezellig uit? Maar dan twintig meter verderop, richting station:


Ik las dit en snapte er eerst niks van. Ik keek eens om me heen:


Waar is die stedelijke leefomgeving dan? En: als er een stedelijke omgeving was, dan zou ik er toch niet op vakantie gaan?
Maar toen snapte ik het. Dit zijn weer van die bestuurders die denken dat ze grote jongens zijn. En die gebruiken dan grote woorden.
Pas maar op, straks komen de échte grote jongens; die breken alles af en zetten er hele lelijke gebouwen neer. Met hele mooie woorden, dat wel. Zoals: zichtlocatie, groei, dynamisch, interactie-met-de-omgeving, en meer van die vult-u-maar-in-begrippen.
Dat hoeft niet hoor, gewoon Nee zeggen kan ook, dat is helemaal niet moeilijk. Ik doe het zelf ook regelmatig.

Eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in. Ik heb gezien wat ze in Rijssen hebben gedaan. Laat ik het zo zeggen: daar hebben "ze", die grote jongens dus, een volledig nieuwe dimensie aan het begrip "lelijk" weten te geven. Een prestatie op zich. Ze zijn vast heel trots. En vinden natuurlijk, dat ik er niets van begrijp. 

Ik wacht wel af. En gelukkig heb ik de foto's nog.



Holten, gemeente Rijssen-Holten, Overijssel
Foto's: A.B. van der Ploeg en van Aag zelf





Geen opmerkingen:

Een reactie posten