vrijdag 31 mei 2013

Vakantie: Luxemburg (3)

Wandelen en Esch-sur-Sûre

Als een camping aan de voet van een berg ligt, ben je eigenlijk wel verplicht die bult op te lopen. In de stralende zonneschijn gingen we welgemoed op pad. De natuur is er prachtig. Ik heb daar jaren geleden mijn eerste, echte ooievaars gezien. En nu vind ik het bijna gewoon, dat ik ze bij ons thuis zie rondlopen. Soms veranderen dingen ook ten goede...


De camping heet dus Val d'Or. Overal bloeit brem, dat verklaart meteen de naam.

Er bloeiden ook behoorlijk wat andere bloemen, maar het leek me dat de natuur wat achter liep. Overal vlinders: koolwitjes in alle soorten en maten, een citroenvlinder en oranjetipjes.
Het pad loopt deels door bos, en slingert omhoog tot je bovenop door de weilanden loopt.



Onbedwingbaar de neiging om in gezang uit te barsten: net The Sound of Music. Wat ontbrak was het geluid van kerkklokken.

Aan de rand van het pad, in het zonnetje, maakte een hazelworm zich uit de voeten. Mijn eerste, echte levende slang in het wild! (op de camping lag een dood exemplaar: onder een auto gekomen. We hebben wel een foto, maar die is nogal onsmakelijk).

plaatje hazelworm (met dank aan Wikipedia)

's Middags zijn we naar Esch-sur-Sûre gegaan. Daar zijn we ook al vaker geweest, maar het is zo'n mooi en leuk plaatsje. Thuis hebben we stapels foto's, maar je blijft er knippen, zo fotogeniek. Het is een klein dorpje, 314 inwoners maar liefst, in een smal dal, met bovenin de resten van een burcht. Prima dagtochtje, ook met kinderen.


We hebben een poosje aan het water gezeten.


Alles frisgroen, prachtig. Maar de zon was inmiddels verdwenen, we moesten weer terug. Op de camping kregen we een fikse onweersbui over ons heen. Dat is dan weer een nadeel: zo'n bui wil wel eens in een dal blijven hangen. De stroom viel zelfs even uit. Ach, zo maak je wat mee.

N.B. Ik heb inmiddels te verstaan gekregen dat een hazelworm géén slang is (en ook geen worm), maar een pootloze hagedis. Nou ja zeg; het ziet er uit als een slang, het beweegt als een slang, dat is voor mij genoeg. Hij schoof de ene kant op, ik sprong de andere kant op, en dat was dat. Bij deze dus verbeterd.



Esch-sur-Sûre ligt in de gemeente Wiltz

Foto's: A.B. van der Ploeg en van Aag zelf






Geen opmerkingen:

Een reactie posten