donderdag 3 oktober 2013

Kinderboekenweek: Paulus, Wawa en Sinterklaas

Wie zeker niet in mijn lijstje van niet-te-missen- kinderboeken mag ontbreken is Paulus.
Paulus was de eerste multi-mediale kinderheld: hij verscheen in de krant, in boekvorm, op de radio en later ook op de Televisie. Paulus-bedenker Jean Dulieu deed bijna alles zelf: hij bedacht de verhalen, illustreerde, deed de stemmetjes voor de radio-hoorspelen en maakte de poppen voor de latere TV-serie, waarbij hij ook weer zelf voor de stemmen zorgde.
Er zijn allerlei heruitgaves van Paulus-boeken: zowel de krantenstrips als de verhalen verschijnen opnieuw in mooie bandjes.



Mijn favorieten zijn toch de verhalen uit de jaren 50 tot '64, die op de foto rechts te zien zijn. Ze zijn ook niet te lang, handzame hoofdstukjes, goed voor de korte kinder-spanningsboog.
Eerst werden ze voorgelezen, later las ik ze zelf.
Ruggetjes ontbreken voor een deel, het papier is vergeeld, maar wat houd ik van mijn Paulus-boeken. Keer op keer heb ik ze ook aan mijn kinderen voorgelezen. Het taalgebruik van Dulieu is nogal volwassen. Er zijn mensen die dat niet geschikt vinden voor kinderen, maar daar heb ik me nooit wat van aangetrokken. Als ze iets niet begrepen legde ik het uit en al voorlezende verruimde zo je hun woordenschat.
Elk jaar las ik natuurlijk Paulus de hulpsinterklaas voor, ook toen ze niet meer gelovig waren, want het is een prachtverhaal.



En hoewel de Sint hier niet meer langskomt, hij heeft het tenslotte druk genoeg, haal ik begin december het boek uit de kast en lees opnieuw het prachtige lied  "Zie de boot stoomt door de bomen, Sinterschoen, harpoen en kaas", en geniet van Oehoeboeroe die Paulus' imitatie van een schimmel aanhoort.
Gun je kinderen dit prachtige verhaal.  Ja, ik weet het, sommigen vinden de manier waarop Piet wordt afgebeeld racistisch. Zij hebben kennelijk geen oog voor zijn vriendelijkheid en wijsheid. Jammer voor hen. Het is spannend en ontzettend grappig.

Het tweede Paulus-verhaal dat niet mag ontbreken is Paulus en Wawa.

 

Dat las ik minder vaak voor, vanuit praktische overwegingen.  Het is een ontroerend verhaaltje over de knuffelolifant Wawa. Dorinde, een klein meisje, heeft Wawa verloren tijdens een wandeling in het bos. Wawa mist Dorinde erg, en als ze terugkomt om hem te zoeken heeft hij het er maar moeilijk mee. Hartverscheurend is het, en ik moet dan ook altijd huilen. Dat is erg lastig met voorlezen: je stemt doet het niet, je neus loopt vol en door de tranen kun je niet goed zien. Maar wat moet dat moet, ik sloeg ik me er dan weer dapper doorheen, of ik vroeg man om dat ene stukje voor zijn rekening te nemen. Dit alles tot groot vermaak van onze jongens. Het is een lief boek, zoiets als Monkie, dat hetzelfde thema heeft.
Ach, alle Paulus-deeltjes zijn fantastisch. Het is niet altijd even zoet en vreedzaam. Er is een enge vos, er zijn rovers en er is natuurlijk Eucalypta, de heks, het Kwaad in natura. Maar Paulus is dapper en slim, en heeft vrienden die hem bijstaan. Alles komt goed. En de illustraties zijn prachtig, vooral de kleurenplaten.


Geen Paulus-boek, maar hij hoort er toch bij:  De zeven wonderdaden van Kevertje Plop. Ook weer mooi geïllustreerd, grappig en spannend. Helaas alleen tweedehands verkrijgbaar. Kom je hem tegen, sla toe!




Paulusboeken zijn te bestellen bij o.a.: klik hier
Over Jean Dulieu valt het een en ander te lezen, zijn dochter Dorinde van Oort heeft pas een biografie over hem doen verschijnen. klik hier
Algemene informatie natuurlijk op Wikipedia: hier dus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten