maandag 30 september 2013

Kinderboekenweek: Gouden Boekjes

Nu de kinderboekenweek weer begint, ben ik eens voor de boekenkast gaan staan, voor het gedeelte met kinderboeken.
 

Ik dacht over een soort top 10 van favoriete titels. Maar hoe kies je daar nou uit? Ze zijn me allemaal bijna even dierbaar.
Er zijn drie groepen: boeken die mij werden voorgelezen, boeken die ik zelf las en boeken die ik heb voorgelezen.
Natuurlijk overlappen die groepen elkaar, mijn eigen favorieten wilde ik graag met mijn kinderen delen.
Dat is dan ook iets waar ik regelmatig heimwee naar heb: voorlezen. Naast het bed, op de bank of 's zomers in de tent. En dan tijdens de kinderboekenweek naar de winkel om een mooi boek uit te zoeken. Jongens, wat heerlijk.
Laat ik dan maar beginnen met één van mijn eerste boekjes: Bij Kiki Thuis.


Dit is mijn derde exemplaar. Het eerste heb ik in mijn peuter-/kleutertijd tot op de draad versleten. Toen kreeg ik een nieuwe. Al behoorlijk gehavend is die tweede door mijn kinderen verder versleten. Ik heb toen maar een splinternieuwe voor mezelf aangeschaft.
Er gebeurt weinig bij Kiki thuis. Ze heeft een kamertje met een bedje, poetst haar tandjes, speelt in de woonkamer, haar moeder zit te breien en haar vader rookt een pijp en leest een krant. Net als mijn eigen papa en mama deden. Al met al herkenning en identificatie op peuterniveau, ik noemde mezelf dan ook Kiki.

Volgende favoriet: Wim is weg. Ook meerdere exemplaren van versleten. Heel spannend, en ik had ook een rood driewielertje, net als Wim.



Dan twee favorieten (Je ziet dat ik ook nu niet kan kiezen) waar je heerlijk veel lawaai bij kunt maken. Gierende brandweerautootjes, altijd goed. Henkie met de hoorn kwam een generatie in mijn leven, ik mocht hem graag voorlezen en uitbundig de hoorn nadoen.











En tot slot, eentje die ik ooit op een rommelmarkt heb gekocht voor onze jongste; die werd ook erg geliefd: Kareltje. Kareltje speelt graag Tijger in het gras. Sindsdien zien we overal katten die Tijger in het gras spelen. Fijn.



De Gouden boekjes vormen een geweldige serie, met zoveel titels dat er voor elk kind wel iets moois bij zit. En als je zo'n boekje tientallen malen voorleest, want kinderen houden van herhaling, dan worden de zinnen deel van jouw en hun mentale erfgoed. Met citaten die een leven lang meegaan.
Ze zijn gelukkig niet bijzonder duur, vooral als je bedenkt dat ze door meerdere generaties gelezen worden. Elk kind zou een Gouden Boekje moeten hebben.


de ultieme site

Geen opmerkingen:

Een reactie posten