dinsdag 10 februari 2015

Hoesten en proesten

De eerste zieke heeft zich gemeld: hoestend en snotterend, en vervelend (!) keelpijn. Gelukkig herinnerde ik me dat op de site van

http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/

een recept staat voor tijmsiroop.  Het is heel gemakkelijk en snel te maken, vooral als je, zoals wij, een bos tijm in de tuin hebt staan.

Knip zo'n 25 gram verse tijm, of neem 12 1/2 gram gedroogde tijm. Zet met  250 ml kokend water thee van de tijm, laat 20 minuten trekken.


Zeven (of gewoon de takjes uit het water vissen, je houdt dan wel groene friebeltjes in de siroop). Dezelfde hoeveelheid suiker toevoegen.



In een pannetje verwarmen en de suiker goed laten oplossen. Breng het niet aan de kook! Dan gaat het namelijk geleren en eindig je met tijmjam. Das nou ook weer niet de bedoeling.

Overgieten in een goed schoongemaakt flesje. Klaar!



Neem af en toe een lepeltje siroop, of doe wat door de thee.

Is het lekker? Nou, ik vind het niet vies. Het smaakt een beetje medicinaal en dan denk je al gauw dat het goed voor je is. Een soort levertraan-effect  (wij kregen Sanostol! wat was dat lekker!).

Helpt het? Het idee dat je iets doet helpt al. Je kunt het een placebo-effect noemen, feit is dat het menselijk brein zo werkt. Jezelf een beetje in de watten leggen mag ook best.

Merkwaardig vind ik wel, dat ik vroeger hartelijk werd uitgelachen om mijn huismiddeltjes, maar dat bv de dierenarts onlangs het pootje van de hond insmeerde met honingzalf (anti-bacteriƫle werking!). Voortschrijdend inzicht? Laat de Anti-Kwakzalvers Vereniging het maar niet horen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten