zondag 29 oktober 2017

Westeremden.

Verdriet zit op de vreemdste plaatsen verstopt. Om dan plots keihard op je wangen te kletsen: "ik ben er nog hoor!" Het begon met een foto van een meneer Henk Bosma op Twitter. Die foto werd geretweet door de Alde Fryske Tsjerken, en dus zagen man en ik de afbeelding.



Dat deed man denken aan een ander bordje, dat hij in het verleden bij de kerk van Westeremden zag.



En toen vonden we het de hoogste tijd om in de kerk van Westeremden te gaan kijken. Op weg!

De auto lieten we achter op de Pastorieweg en we klommen via een kerkenpaadje de wierde op. Die is hoog, erg hoog.




Kijk, de Andreaskerk, 13de eeuws.



Aan de buitenkant zijn nog twee nissen te zien, hagioscoop worden die wel genoemd, waar wellicht ooit heiligenbeelden in hebben gestaan. St.Andreas in de één en Maria in de andere, bijvoorbeeld. Het is maar een gok.



De deur stond open.


 Ik ging als eerste naar binnen. Eerst de hal, en dan het schip. Breed en kort. De kerk is niet (meer) uitbundig gedecoreerd, maar er zijn schilderingen en siermetselwerk.




Eigenlijk heb ik het niet goed gezien. Dat komt, er hing een schildje aan het koorhek. Ik heb er een foto van gemaakt.


De tekst van het vierde deel van Brahms Ein Deutsches Requiem luidt "Wie lieblich sind deine Wohnungen". Troostrijk, zo omschreef mijn zus het. "Nach Worten der heiligen Schrift" staat er dan ook nog bij. Tja, zulke woorden kom je vooral in de kerk tegen. Bij deze dus.
Bovengenoemde muziek was te horen op de uitvaart van mijn vader. En daar in de kerk, toen ik die woorden las, overviel het me. Daar kwamen de tranen. Lastig, want je ziet niet veel meer. Dan maar weer naar buiten. Ach nou ja, zo gaat dat nu eenmaal.

Gelukkig heeft man verder foto's gemaakt.






Ondertussen werd de klok in de toren op wintertijd gezet, met de hand. Weer wat meegemaakt, zo maar een uur erbij. Het begon te regenen, tijd om naar huis te gaan. We liepen naar beneden, de wierde af.



 Dat huis daar links, aan het einde van het pad, dat is ook mooi. Met gevelsteentje.






Als de kerk gesloten is kun je de sleutel lenen op, onder andere, Abt Emo Pad 2. Daar woont Henk Helmantel. Op zijn site kun je vinden of en wanneer zijn huis openstaat voor bezoekers. Een wandelingetje door Westeremden zelf is ook aan te bevelen.

Uitvoering Wie lieblich sind deine Wohnungen Voor alle duidelijkheid: dit is een andere uitvoering dan die bij ons.
http://www.helmantel.nl/ 
Westeremden ligt in de gemeente Loppersum.
Foto's zijn van Henk Bosma, A.B. van der Ploeg en van Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten