maandag 10 september 2012

Hunebedden: D17 en D18 in Rolde

Rolde, D17 en D18,


bron: Reisgids voor Drenthe

In Rolde liggen de meest bekende hunebedden van Nederland. Althans, dat wordt gezegd op de hunebeddensite. Het is wel het eerste paar hunebedden dat ik me bewust herinner. En ook de eerste hunebedden waar ik de kinders mee naar toe nam. ("Kijk jongens, een hunebed"). Rolde is sowieso een leuk dorp, goed bewinkeld, mooie boerderijen, toeristisch maar met behoud van eigen karakter.
Bij de oude kerk begint de Hunebedweg.


Je kunt ook om de kerk lopen.

De Jacobuskerk, begin 15de eeuw.

Over het prachtige kerkhof, en dan kom je vanzelf bij het "hunebedreservaat".
D18 is het eerste hunebed dat je ziet. Het is een fors exemplaar.



De dekstenen liggen deel bovenop, deels zijn ze wat verzakt. Het lijkt wel een soort pretparkconstructie.


Er loopt een slingerpaadje naar D17. Ik vind dat altijd leuk, zo'n natuurlijk ontstaan voetpad.


Het past ook bij de karresporen die je vanuit de lucht op het nabij gelegen BalloĆ«rveld kunt zien. Geschiedenis slijpt zijn sporen in het aardoppervlak. 

D17 is  wel minder indrukwekkend, dat komt voornamelijk doordat de dekstenen afwezig, dan wel van hun plaats geschoven zijn. Maar op een dag als deze, met zulk licht....

.
Er zijn nogal wat grenspalen om het reservaat heen geplaatst. Tot nu toe zag ik er hooguit 2, maar hier zijn het er wel zes of zeven. Zijn die er later bijgeplaatst?


Op een informatiebord staan enige voorbeelden van hunebed-souvernirs afgebeeld. Dat had ik me nog niet gerealiseerd; dat er een hele industrie aan verbonden is met beeldjes, en tegeltjes van hunebedden. Vanzelfsprekend wil ik nu wel zo'n tegeltje.

ong. in het midden een voorbeeld van een tegeltje: mooi!

De bomen waren frisgroen, er waren bankjes, de stenen glansden alsof ze gepoetst waren. Al met al vonden we dit een mooi plekje.





Rolde ligt in de gemeente Aa en Hunze, Drenthe

Locatie D17: N 52 59.404   E 006 38.960
           D18: N 52 59.377   E 006 38.950

Foto's: P.M. van der Ploeg en van Aag zelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten