zondag 16 juni 2013

Hunebedden: D10 (Gasteren)

Gasterse Duinen

Gasteren ligt zo ongeveer in onze achtertuin, dus ik vond het van de gekke dat we het hunebed daar nog steeds niet hadden bezocht. Wat doe je dan op een mooie zondagmiddag? Precies.
Gasteren is een prachtig dorp, daar gaan we een keer een kopje koffie drinken. Vandaag reden we er langzaam doorheen, richting Oudemolen. Aan de rechterkant tref je al gauw een flinke parkeerplaats aan, met pontificaal langs de weg een aanwijsbord voor het hunebed. Even een paadje op: een hekje en een rooster



Dat betekent: geen hond. Ach. Dan scheiden onze wegen zich even. Ik loop in mijn eentje door het hek en kijk, het uitzicht opent zich: heide, hier en daar een boom. Mooi hoor.




Naar rechts, want daar zie ik stenen schemeren.



Het hunebed, niet echt groot en bepaald incompleet. Maar, het is er een! En je kunt zo heel goed zien dat het in een kuil ligt.



In 1692 al doet een 15-jarige jongen (Abel Eppo van Bolhuis) verslag van zijn bezoek: hij kruipt er onderdoor en loopt er overheen. Hij telde toen drie dekstenen.

Ik heb inmiddels geleerd op de soort steen te letten, minstens twee stenen zijn van rose graniet.





En kijk, ook een van een soort geel graniet.





Jammer, er zitten haast geen korstmossen op, alsof ze onlangs met een hogedrukspuit zijn gereinigd: kaal. Ook zijn ze flink aan elkaar geplakt met veel cement/beton.




Sommige stenen hebben wel heel vreemde vormen. Misschien was de keus beperkt? Of vonden de bouwers deze juist erg mooi, dat kan ook.




Onderweg naar huis kochten we twee tomatenplanten, langs de weg (neem op zulke uitjes altijd muntgeld mee, want je komt van alles tegen!). Hazelnoottomaat, nooit van gehoord, ik ben benieuwd.
Al met al was het was weer een heerlijke middag.


 N 53 02.544
E 006 39.465

Gasteren ligt in de gemeente Aa en Hunze

Bron: Gids voor hunebedden in Drenthe en Groningen - Wijnand van der Sanden
Foto's van Aag zelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten