dinsdag 8 april 2014

Thee met suiker

Laten we het eens over suiker hebben. Om te beginnen: ik heb niets tegen suiker op zich. Gisteravond at ik een kommetje rijstepap met bruine suiker, lekker. Waar het mij om gaat zijn de verborgen suikers.

Een voorbeeld. Enige tijd geleden was ik op weg naar huis, na een dagje uit. Ik had tussen de middag een salade met gerookte makreel gegeten, heerlijk, maar wat een dorst. Tijdens een overstap op station Groningen kocht ik een flesje drinken. Een wand vol mogelijkheden; ik koos voor een flesje Lipton Ice Tea, green tea. (En nou niet roepen dat ik ook gewoon water had kunnen nemen. Een beetje variatie houd het leven spannend).
In de trein bestudeerde ik het etiket. Hoeveel suiker zit er in zo'n flesje?





Om te beginnen is het gezoet met stevia-extract. Dat spul is superzoet, dat er dan nog suiker en fructose aan toegevoegd wordt vind ik al opmerkelijk.
Ze zijn sneaky hoor. Op het etiket komt eerst de hoeveelheid suiker per 100 ml: 4,5 gram.
Dan per glas/ portie (250ml): 11 gram (ja, naar beneden afgerond, maar vooruit).

En daar heb je het. Ze zeggen er keurig bij dat een flesje 2 porties bevat. Maar hoeveel mensen kopen nu een flesje, om het half leeg te drinken, de rest thuis in de koelkast te zetten en het de volgende dag weer mee te nemen? Volgens mij drinken de meeste mensen zo'n flesje gewoon leeg.
Eén flesje: 22,5 gram suiker. Dat is bijna 25% van de aangeraden hoeveelheid per dag.
Maar goed, laten we er van uit gaan dat je één portie neemt.




Stel dat dit een glaasje zelfgezette thee is, of zelfgemaakte ijsthee. Je hebt er een zoetje ingedaan, of een druppel stevia. Gooi je er nu echt nog zoveel suikerklontjes bij?

2 1/2 klontje = 11 gram
En heus, dat valt nog mee vergeleken met andere frisdranken. Ik ben benieuwd hoeveel er eigenlijk in de zogenaamde "gezonde" drankjes zitten. Planken vol om te bestuderen.


Over Lipton Tea heeft de Keuringsdienst van Waarde een interessante uitzending gemaakt. Bij deze een foto




en nog een

let op de bruine korreltjes

en een linkje:  klik hier


Ik had deze thee gekocht, zonder echt op te letten. Zo zie je maar dat je altijd ogen op steeltjes moet hebben.
Tijd om ook de andere theemerken onder de loep te nemen. Ik verheug me er nu al op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten