zaterdag 9 augustus 2014

Memorabilia: wat is studentikoos?

Jaren geleden kreeg ik een aantal kennisen op bezoek, collega's van de teken- en schildercursus. Ik liet (met enige trots) ons huis zien, we aten broodjes en zelfgemaakte salade, en het was allemaal erg gezellig. Dacht ik.
Toen de dames vertrokken, zei één van hen: "Leuk huis. Een beetje studentikoos, maar leuk".
Ik was verbijsterd. En ik ben het nooit vergeten. Wat is studentikoos?
Het woordenboek heeft het over schuin/obsceen taalgebruik. Over baldadig dan wel opruiend gedrag.
Ikzelf denk aan een gootsteen vol vieze, vette pannen, het aanrecht vol gebruikt serviesgoed, de eettafel vol smerige koffiemokken, pizzadozen, chipszakken en volle asbakken. Gestapelde bierkratten. Onnodig te zeggen dat ik van te voren de keuken een grote beurt had gegeven, er was niets van dat alles.
Hoe kon mijn huishouden dan studentikoos zijn? Ja, er lagen her en der stapels boeken. We waren de woonkamer aan het verbouwen. Is dat dan studentikoos?
Er is trouwens nog iets, dat altijd opduikt in combinatie met het woord student: drank.
Wat dat betreft paste onze jongste in de profielschets "student", hoewel zijn interesse meer naar het ambachtelijke van alcoholische dranken gaat: kloosterbieren, vreemd gedestilleerd, en dus niet zozeer in het hijsen.


Toen ik vorig jaar dit bord vond, leek het me een goeie mop die bij zijn kamer te zetten.
Kijk, dat is nou studentikoos, eindelijk gelukt.




Overigens vond ik het bord ergens in de bosjes, iemand zal dat gejat hebben en later gedumpt. Ook een soort van studentikoos, maar hier noemen we dat dan vandalisme. Vroeger heette het kattekwaad, maar dat terzijde.

Zo'n bord zorgt dus voor bespiegelingen over woninginrichting, gedrag van jonge mensen en hoe we dat beoordelen, alcoholgebruik en een verschuivend maatschappelijk oordeel daarover, en ga zo maar door.

De mop heeft nu lang genoeg geduurd, het bord gaat weg. We zijn nu volwassen mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten