vrijdag 30 augustus 2013

Eetpatronen: Eerst sap, dan jam

In vorige blogs heb ik wel eens gejubeld over de ontsapper. Niet dat ik drie jaar geleden wist wat dat was, maar dankzij Teunie  (neem een kijkje) werd ik weer wat wijzer. En toen ze bij de Multi (supermarktketen bij de oosterburen) ernstig in de aanbieding waren, greep ik mijn kans.
Voor diegenen die nog niet weten hoe zo'n ding werkt het volgende verslag.

Afgelopen week heb ik een emmer vol rozenbottels geplukt. Wat zijn ze groot dit jaar!


Flink afspoelen en daar gaat ie:


De doos uit de kelder gehaald. Het geheel bestaat uit vier delen.


Het onderste gedeelte vul je (gedeeltelijk) met water, breng dat aan de kook.


Doe de bottels (of ander fruit) in het vergietachtige gedeelte. En nee, die blaadjes, zaadjes en kroontjes geven niets. Als het water kookt pak je de sappan (tulband-achtig geval)...


... en zet die op de waterpan. Daar bovenop de vergietpan met bottels en daar bovenop het deksel. Het is een hele stapel.


Ja, daar steekt een slangetje uit, dat hoort zo. Daar komt straks het sap uit. Maar eerst een poos rustig laten koken.
Geen deksels optillen of stiekem in de sappan kijken: geduld! Want kijk maar, natuurkundeles in de keuken:


opeens loopt het slangetje vol. Gelukkig wordt er een vaatklem meegeleverd en die werkt: tot hier en niet verder.

Verder is het allemaal heel simpel. In een bijgeleverd overzicht staat hoe lang welk fruit moet opstaan. Het duurt lang, maar vertrouw daar op, ze hebben gelijk! Daarna tap je af: slangetje in een litermaat of kan, klem los en het sap stroomt vrijuit.
Ik had ruim 1400 cc sap van die emmer vol. Aangevuld met wat water tot 1500 cc en met geleisuiker tot rozenbottelgelei gekookt.


Vier grote potten vol en ook nog een kleintje. Bijna gratis en voor niets. En de vlierbessen zijn ook bijna rijp en de druiven van de buren...

Bij de Brouwmarkt kun je ook ontsappers kopen, kijk hier maar.  Of op Marktplaats. Je kunt natuurlijk ook samen met een familielid doen, wel zo voordelig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten