woensdag 14 augustus 2013

Uitgelezen: De dode op het strand (Skandi-thriller 2) (37)

Hakan Nesser: De dode op het strand.





Ook uitgeverijen hebben Twitter ontdekt. Ik volg een aantal, waaronder Uitgeverij De Geus. Zij geven o.a. de boeken van Hakan Nesser uit. De vorige maand juli was het Nesser-maand: extra aandacht, prijsvragen, noem maar op. De naam zei me niet veel, maar toen ik las dat hij de schrijver van de Van Veeteren-reeks is, ging me een lichtje op. De boeken niet gelezen, maar de TV-serie wel gezien.

Op goed geluk nam ik De dode op het strand mee, van de bibliotheek. Hoofdpersoon is Brigadier Ewa Moreno. Zij is op weg naar haar vriend voor een vakantie aan zee, als ze in de trein een meisje ontmoet, ene Mikaela. Mikaela is net 18 geworden. Haar moeder vond dat het juiste moment om haar de "waarheid" omtrent haar verdwenen vader te vertellen. Die zit namelijk in een inrichting, nadat hij één van zijn studentes zwanger had gemaakt en haar daarna had gedood. Mikaela gaat bij hem op bezoek, vervolgens verdwijnt zij.
Ewa raakt niet alleen betrokken bij de zoektocht naar Mikaela, ook de moord op de studente Winnie wordt onder de loep genomen.

Het is een kenmerk van de boeken van Nesser, dat je nooit precies weet, waar ze zich afspelen. Ergens in Noord-/West-Europa, is de meest ruime aanduiding. Sommigen zeggen België of Nederland (veel namen zijn idd Nederlands). Zweden of Polen, kwam ik ook tegen. Ikzelf dacht Denemarken, tijdens het lezen. Feit is dat overal mensen relaties aan gaan, die weer verbreken, in alle vriendschap of met geweld. Maar bezigheden als treinreizen, je vakantie op het strand doorbrengen, en ook de hele politiecultuur en de manier waarop wordt omgegaan met psychiatrische patiënten; zoals Nesser die zaken beschrijft, dat doet toch "noordelijk" aan.
Op de achterflap wordt geciteerd dat de boeken van Nesser "een lichtere noot in het (Zweedse) genre" zijn (Trouw). Daar kan ik me wel in vinden. Als het gaat om de doden (er vallen meerdere slachtoffers) gaat het meer over het waarom dan over het hoe. De dialogen zijn naturel, er is aandacht voor karakters en omgeving, en er is een aangename afwisseling van ernst en humor. Helaas komt het karakter van Ewa niet helemaal uit de verf. Ze heeft moeite met relaties, zoveel is wel duidelijk. Ik vermoed dat dit in latere titels verder wordt uitgewerkt, maar voor nu is het wat vaag. Misschien moet ik nog maar wat meer lezen.

Eindconclusie: lekker ontspannend leesvoer. Smaakt naar meer.

 


Hakan Nesser: De dode op het strand. UItgeverij De Geus
Oorspronkelijke titel: Ewa Morenos Fall (Zweeds)

voor informatie over Nesser: klik hier

Uitgeverij De Geus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten