maandag 19 augustus 2013

Hunebedden: Anloo-Z (D11)

Een bos, een hunebed en een draakje.


Anloo is een hotspot is voor prehistorie en oude geschiedenis. Op zijn minst 28 grafheuvels, de oudste kerk van Drenthe, de Etstoel, die jaarlijks wordt nagespeeld, er is van alles te zien en te doen.
Ons doel was hunebed D11. Aan de Anderense weg, even buiten Anloo, ligt een parkeerplaats. Het heet hier Landgoed Terborgh, maar ook wel Evertsbos.




Aan de overkant begint een wandelpad. Volg de rode paaltjes, eerst tussen de velden, dan door een stukje bos en je komt bij het hunebed. Zoals het daar ligt is het prachtig exemplaar.



Het lijkt of het er altijd zo heeft gelegen, maar kijk eens hier. Wat een verschil in zo'n korte tijd.
Er liggen vier dekstenen op, waaronder een enorm grote,



maar ook een vreemd golvend geval.


Er is (nog) geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de inhoud van de kelder. Bij Anloo zelf zijn de resten gevonden van een nederzetting uit dezelfde periode. En daar hebben ze wel het een en ander gevonden.


uit: Nederland in de prehistorie

Om granen te malen. Verschilt niet echt van mijn vijzel.

Hunebedden trekken allerlei soorten mensen aan. Zo let ik meestal op resten van Wicca-rituelen. Meestal vind ik niets, maar deze keer vond ik een verkoold stokje, afgebroken takjes die in figuren waren neergelegd. Het was allemaal wat vaag, ik wist het niet zeker. Tot ik dit zag, in de vork van een boom.


Die liggen er niet per ongeluk.
Sommigen vinden een hunebed een magisch iets. En als je hier om je heen kijkt snap je waarom.


Is dat nou een draakje? Of is het Max van de Maximonsters?




Anloo ligt in de gemeente Aa en Hunze

N 53 01.814
E 006 42.456

Bronnen: Gids voor de hunebedden in Groningen en Drenthe- Wijnand van der Sanden
Nederland in De Prehistorie- Prof. L. P. Louwe Kooijmans e.a. 

Foto's: van Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten