donderdag 16 januari 2014

Soep

Sinds een dag of tien bezoek ik dagelijks een licht hysterische, Amerikaanse website. Deze site beoogt mij op inspirerende wijze bij te staan in de eeuwige strijd tegen rommel en vuil. Ik moet zeggen dat de resultaten tot nu toe verbluffend zijn, maar: nieuwe bezems vegen schoon (om maar in het jargon te blijven). Aan de andere kant: we vallen onder de noemer CHAOS (Can't Have Anyone Over Syndrome) dus mij hoor je niet klagen.
Vandaag kreeg ik de opdracht aan inspirerende zinnen te denken en die op te schrijven. Een kolfje naar mijn hand.
"Andre luu bent ook luu". "'t Is nait altied kovvie mit kouke"; ik noem er maar wat.

Eén van mijn meest favoriete zinnen is: Soep is altijd goed.
Bijvoorbeeld als je wat hongerig bent, of ziekjes, of natgeregend, of kleums. En, soep past prima in allerlei modieuze diëten.
Je kunt natuurlijk best tussen de middag een blikje opwarmen of er een pakje tegenaan gooien, doen wij ook regelmatig. Maar zelfgemaakte soep heeft toch iets extra's. De komende tijd geef ik hier een paar recepten voor supermakkelijke, supervlugge soep, die net zo zout en vet is, als je zelf wilt. En het kost ook nog eens bijna niks. De hoeveelheden kun je aanpassen: ik maak graag een ruime hoeveelheid, dan kan een ieder nemen wanneer hij/zij wil: tussen de middag, na het werk, en vooral, bij lekkere trek.

Tomatensoep (met paprika)
Snijd een sjalotje in kleine fliepjes. Ja, een ui mag ook, rood, wit, wat je maar in huis hebt. Doen we niet moeilijk over. Verwarm in een pan met dikke bodem een beetje (olijf-) olie. Fruit hierin de sjalot op laag vuur. (Wat het echt lekker maakt is een stengeltje bleekselderij in boogjes meebakken, maar let op, selderij is vrij prijzig. Het kan heel goed zonder.)
Ik heb het fruiten getimed: na 4 minuten waren de stukjes glazig en geurig.



Gooi hierbij twee blikken hele tomaten, of tomatenstukjes. Wat je maar in huis hebt, de staafmixer maakt er straks korte metten mee. Ik heb er ook twee stukken geroosterde paprika uit een pot bijgemikt, maar dat hoeft niet. Zet het vuur hoger, laat de tomaten even lekker pruttelen, daar worden ze wat zoeter van.



Dit duurde zo'n 5 minuten. Voeg daarna een halve liter bouillon toe, of, zoals ik deed, een halve liter water en een bouillonblokje (groente-, kruiden- of runderbouillon). Twee laurierblaadjes erbij, deksel op de pan en zachtjes 15 á 20 minuten laten koken.



Haal de pan van het vuur, vis de laurierblaadjes er uit en zet er de staafmixer in: laat hem draaien tot alle stukken zijn fijngemalen. Kijk uit voor gloeiende spetters!



Proef: nog extra zout en/of peper? Extra lekker: in je kom een dot créme fraîche of room.
Wil je minder, gebruik dan één blik, meer betekent meer blikken tomaten en meer water + bouillon.
Bij tijdgebrek is dit een prima basissoep. Heb je meer tijd, dan kun je er vermicelli, soepballetjes, peterselie, ringetjes prei en/of maiskorrels aan toevoegen. Eet ze.

Dus: koop bij de volgende supermarktronde een aantal van die blikken. Kun je meteen aan de slag, als je opeens lekkere trek krijgt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten