vrijdag 4 juli 2014

Oranje eten: Franse melkpudding

Wat is het geheugen een wonderlijk ding. Ik wilde in het kader van Oranje een pudding maken, die vroeger geregeld op tafel kwam, maar die langzaam maar zeker uit onze kookpraktijk is verdwenen. Gelukkig wist ik waar het recept stond: in een oud mapje, uit het pre-computer tijdperk.





De map was gauw gevonden, maar al snel bleek dat ik twee recepten volkomen door elkaar haalde. De ingrediënten van het ene recept en de smaak van het andere. Vandaag de makkelijke variant: melkpudding uit de oven. Pudding moet je hier opvatten als het Engelse woord pudding: alles wat als toet kan dienen. Het is eigenlijk een soort creme catalana.

Verwarm de oven voor: 225 graden, met ventilator 200 graden C.

Nodig: 50 gram bloem, 50 gram suiker, 3 eieren, 4 dl.volle melk,  50 gram boter, 600 gram uitgelekt fruit uit een blik.

Ik nam een blik perziken (oranje!) dat tegen de 500 gram bevatte, en dat genoeg was voor mijn ovenschaal.

Zeef de bloem in een kom.




Voeg de suiker toe en roer. Klop er drie eieren door.




Verwarm de melk tot lauw (en dus niet heet!) en roer het bij het eiermengsel. Vet een ovenschaal in met de boter (50 gram is véél, ik kreeg het er niet in, eerder iets van 40 gram). Schep er de perziken in...



...en schenk er het melkmengsel overheen.



Zet de vorm ong. 30 minuten in de oven, kijk na 20 minuten hoe het er mee staat. Haal de vorm voorzichtig uit de oven en strooi er nog wat suiker overheen.



De foto's zijn van Aag zelf, die snipverkouden is. Vandaar dat sommigen wat onscherp zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten