woensdag 2 juli 2014

Hunebedden: Emmen D45 (en iets extra's)

Vroeg in het voorjaar zijn we bij hunebed D45 in de Emmerdennen geweest. De Emmerdennen is een bos dat inmiddels door woonwijken wordt omringd, maar het is in de 19de eeuw aangelegd tegen zandverstuivingen, ter bescherming van de landbouw.  Het is het hoogste punt van de Hondsrug.

Er is een kleine parkeerplaats, van hier starten allerlei wandel- en fietsroutes. Eerst het hunebed: paadje op




en daar ligt het al tussen de bomen.



Alles is groot aan dit hunebed, de stenen bovenop:



(Het verhaal gaat dat koning Lodewijk Napoleon met zijn paard bovenop het hunebed sprong. De krassen moeten nog te zien zijn.) 

De ovale vorm van kransstenen




En de vernielingen:



Oude boorgaten en  recente herstelwerkzaamheden.

Er wordt druk gefietst en gewandeld. We besluiten ook een stukje te lopen. Aan de andere kant van de weg zou een monument liggen.
Staatsbosbeheer heeft een gele paadjes-route uitgezet.


Midden in het bos ligt het monument:




Ik kan weer met een gerust hart zeggen dat ik nog nooit zoiets gezien heb. Het is een schenking uit 1929 van de VVV aan het bestuur van de NV Emmerdennen, als dank voor het behoud van het bos. "Hulde!", staat er op de steen. Ik probeer te bedenken of dit tegenwoordig nog wordt gedaan. Bankjes met inscriptie, die zie ik wel. Maar verder? Ik geloof van niet.



Foto's: P.M. van der Ploeg en van Aag zelf

Gemeente Emmen
N 52 47.489
E 006 54.478

Geen opmerkingen:

Een reactie posten