maandag 16 september 2013

Gevonden voorwerpen: knoop aanzetten

Dit is tot nu toe wel het meest bescheiden voorwerp dat ik heb gevonden. Een knoop.


Een supersaaie knoop zelfs. Die hing natuurlijk al een tijdje aan één draad te bengelen. En gek is dat, het is een werkje van niets,een knoop aanzetten, maar toch stel je dat eindeloos uit. Tot het te laat is. En dat merk je pas als je je jas van de kapstok pakt en hem aandoet. Blind grijpt je hand naar de knoop, je voelt niets, nog eens, kijken en ja, hij is weg. Verloren. Heb je nog een reserveknoop ( in een plastic zakje, toen je de jas kocht, maar waar is dat zakje gebleven?) of een goed gelijkend exemplaar? Zet je er die avond meteen een nieuwe aan, of loop je door met een tochtende jas? En, fundamentele vraag: kun je wel een knoop aanzetten?
Ik heb het me zelf in de loop der jaren aangeleerd. Telkens een kleine verandering, goed kijken hoe anderen dat doen, en inmiddels zitten ze stevig vast, als ik er klaar mee ben.
Ik spaar zulke werkjes op, en ga er dan eens goed voor zitten. Pot thee erbij, en aan de slag. Meestal ben ik veel vlugger klaar dan ik verwachtte, dus waarom dan toch dat uitstelgedrag?
Voor het internet-tijdperk kocht ik een instructief boek: Handboek voor zelfmaakmode. Het hoofdstuk Knopen en knoopsgaten beslaat maar liefst 16 pagina's met vele illustraties.


Die plaatjes zijn handig hoor, maar gelukkig hebben we nu wel internet. Je leert iets pas goed als je kunt zien hoe het gedaan wordt: de stand van de hand, de manier waarop je de naald doorsteekt, ondertussen de knoop vasthoudt.
Onderstaand filmpje vond ik het beste. Met een vriendelijk-ferme mevrouw, die alles duidelijk laat zien.

 tutorial knoop aanzetten


De gevonden knoop gaat in de knopenpot. Ook zo'n Nederlands-zuinig iets. Knoopjes van blouses knippen (waar je weer poetslapen van maakt, van die blouse dan). Welk kind heeft nooit met de knopendoos van oma of moeder gespeeld? Van al die kleurige rondjes mooie rijtjes maken....

een soort van schatkist

Meer knopen dan ik ooit nodig zal hebben, maar weggooien is zonde. En daarbij: ik kan wel knopen aanzetten, maar nog steeds geen knoopsgaten maken. Dat wordt dan de volgende tutorial...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten