vrijdag 20 maart 2015

De basis van de warme maaltijd

Hoe kies je wat je gaat eten? Bij mij thuis ging het vroeger zo: moeder kocht vlees bij de slager en een voorraadje groente bij de groenteboer. Ze begon met het vlees: "vandaag maak ik gehaktballen". Daar aten we natuurlijk aardappelen bij, we aten meestal aardappelen-vlees-en-groente, en dan pas koos ze een groente. Warm eten tussen de middag, bordje vla of yoghurt toe.

Dat is zo'n voordeel van groot worden: je mag het anders doen. Nooit meer wil ik tussen de middag warm eten (wel iets warms, dat is lekker), en nooit meer eet ik gestoofde andijvie of spinazie, en al helemaal niet elke dag aardappeltjes. (Al hebben die aardappelen de Nederlandse bevolking beschermd tegen scheurbuik, zoals mijn moeder regelmatig als argument voor die knol aanvoerde).

Een poosje gingen we uit van de koolhydraten: pasta, rijst, peulvruchten? En daar de rest omheen. Dat werd wat eenzijdig, dus het roer ging om.
Zoals eerder gezegd, de laatste weken gebruik ik de inhoud van de groentepakketten van http://www.groentehandel.nl als leidraad. Vannacht lag ik me al te verheugen: vandaag mocht ik naar de nieuwe weekpakketten kijken. Sinterklaasgevoel: o, kom er eens kijken.
Dat heb ik zojuist gedaan.
Deze week: courgette, paksoi, knoflook, romatomaten, bietjes, slaotten, andijvie, en als fruit appels en kiwi's.

Zucht. Ik ben niet onder de indruk. Veel is het niet: een maaltijd van sjalotten? En  paksoi en andijvie (yuk). Doe het dan niet, zeg je misschien. Maar:
Ten eerste: iemand moet mij toch opvoeden, zou Pippi Langkous zeggen. Anders zou ik maar verwend raken. En: het is nait alle daog'n kovvie met kouke.
Ten tweede: de hele reden van dit project is dat we én gezond én divers én bla bla bla...

En nu ik er even over nadenk (hysterisch optimisme in de trand van "Beschouw het als een uitdaging"), van die sjalotten kan ik een Tarte Tatin maken, dat schijnt erg lekker te zijn. Beetje tijm er in, salade (andijvie) erbij.
Van de bietjes kan ik een maaltijdsalade maken met aardappeltjes, appel, haring, etc. lekker en meteen een portie vette vis, heel gezond. Of voor het gemak; vis uit blik dan wel gebakken vis erbij.
De paksoi kan door mijn befaamde Oosterse maaltijdsoep met kip en mie. Tomaten en knoflook komen altijd van pas. Kijk, zo komen we ergens.

Nog een maand of zo, en dan eten we weer asperges! En daarna komen de eerste groentes van de koude grond, en in mei weer aardbeien en daarna peultjes. Nog even doorzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten