zaterdag 14 maart 2015

groenteresten verwerken

 Het voorjaar is de schraalste tijd: de wintervoorraden raken op en op het land zijn hooguit wat groene sprietjes te zien. Ik heb, naast de paar moestuintjes van AH, alvast rijspeulen gezaaid. Ze kunnen 2 meter hoog worden, maar ik ben vooral benieuwd naar de kleur van de bloemen. Dat zal nog een paar maanden duren.
Het groentepakket van de komende week is weer een mooie variatie van knollen en penen, bladgroente, kool en vruchtgroente (zo noem ik het maar).
We hebben al wat in huis gehaald, de rest volgt nog.
Op het lijstje staan: bananen, bloedsinaasappels (lekker!), zuurkool, butternut pompoen, eikebladsla, prei, rode paprika, broccoli, peen en Mangold. Man-wat? Mangold! Nooit van gehoord, maar daar is internet voor. Mangold is de Duitse naam voor zilverstelen. Soort snijbiet, dat ook wel wat van paksoi heeft. We hebben het vroeger wel eens gegeten, maar het was hier niet echt een succes. Ik denk niet dat  ik het hier in de winkels kan krijgen, wat jammer nou, ;-).

Maar goed, even over restjes. Daar wordt nogal wat aandacht aan besteed in de media. Terecht natuurlijk, en het gevolg is dat ik inderdaad wat meer nadenk over hoeveel ik koop en wat ik er mee doe.

Bijvoorbeeld:
van de witlof van afgelopen week heb ik een salade gemaakt, met stukjes peer, en twee kommetjes geraspte kaas er naast: een restje Shropshire Blue ( blauwe schimmelkaas) en wat Oldamster belegen. Te gebruiken naar smaak: lekker! Het restje salade nam man de volgende dag mee naar zijn werk, bij wijze van lunch.
Van de overige stronkjes witlof heb ik soep gekookt.


Op Smulweb staan veel recepten voor witlofsoep, ik heb de eenvoudigste variant gekookt. Afmaken met wat verkruimelde Roquefort en gehakte walnoten: heerlijk. Wel wat bitter, ik had dit als kind beslist niet gegeten!

Gisteren aten we bami, dat was alvast één deel prei en de rode paprika. En morgen eten we snert, daar gaat de rest van de prei in, en een deel peen.



Vandaag hebben we een soort van Thaise roerbak gegeten: runderreepjes met broccoli, rode ui en courgette. Sesamolie en sojasaus als smaakmakers, rijst erbij, klaar. Het ging schoon op. 

Op het programma staat in ieder geval nog stampot zuurkool, en Thaise pompoensoep met gember.  Het is altijd fijn als er een pan soep staat: voor de lunch of voor de hongerklap aan het eind van de middag.

Ben je ook gegrepen door het zelf zaaien en telen van groente en fruit?  Dan kan ik je het volgende adres aanraden: Vreeken, Dordrecht.

Ik heb er zelf regelmatig wat besteld; de zaden zijn van goede kwaliteit en de catalogi zijn een feest om te lezen.

En voor wie het niet wist, dit is de site van Smulweb: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten