vrijdag 19 juli 2013

Fröbelen

Er wordt wat afgefröbeld in Nederland en ik doe vlijtig mee. Nu het zulk mooi weer is ben ik zelfs bereid ons terras wat aan te kleden. "Een verlengstuk van je woonkamer" zeggen stylisten dan. "Een verlengde van je badkamer", leek de vorige zomers meer op zijn plaats. Niet klagen: het weer in Nederland is tenminste nooit saai. En dit jaar hebben we fleurige bloembakken in plaats van mini-vijvers.
Zo kreeg ik dan ook opeens ernstig behoefte aan kleurige potjes. (Ja, ik weet het, ik heb er ook over getwitterd, maar niet iedereen volgt mij op Twitter, en dat is dan wel het understatement van het jaar).

Gelukkig had Revlie onlangs voorgedaan hoe dat moet:
http://www.revlie.typepad.com/

De truc met de Gesso kende ik niet, die zorgt er namelijk voor dat de kleurlak zich hecht.
In een dagje gepiept, vooral met dit weer. En het gaat tussen de bedrijven door, je bent er zo klaar mee.



De potjes had ik al, schoonboenen en laten drogen. Een super goedkoop kwastje (Action) die je na gebruik dus zonder bezwaar weg kunt gooien.



Twee lagen Gesso erop, tussentijds goed laten drogen. Dat gaat heel snel. Gesso heeft natuurlijk niet iedereen in huis. Je koopt het bij winkels met kunstschilderbenodigdheden, het blijft jaren goed.

Nu komt het leukste deel: de kleur. Iedereen heeft volgens mij resten verf (lak) in kelder of schuur staan. je verft een stoel, een vensterbank of wat dan ook en blijft met 3/4 pot zitten. "Zonde om weg te gooien", en daar staat het dan maar. Kies dus een leuke kleur en leef je uit.



Deze kleur was geloof ik voor de stoelen van oudste zoon. Net wat ik zocht. Plantjes er in en klaar.



Nu maar kijken hoe lang de verf het volhoudt. En anders gewoon een nieuw laagje.

Is dit mutsig? Reken maar! Kan me lekker niets schelen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten