vrijdag 22 november 2013

Ook lekker: Poffert

Hoera, ik heb vanmiddag eindelijk Poffert kunnen bakken. Poffert is een Groningse variant op Jan-in-de-zak, hij wordt ook wel Broeder genoemd. Het beslag en ook de smaak lijken wel wat op die van oliebollen.

Ik heb een dubbele hoeveelheid beslag gemaakt, genoeg om één vorm helemaal te vullen, of voor twee kleine pofferts. Deze speciale poffertvormen zijn, geloof ik, niet meer te koop. Wel zijn er nieuwe kleine pofferttrommeltjes te koop, heel schattig. En verder wil het ook goed in een tulbandvorm.

Verwarm 3 dl. melk tot lauw, beslist niet heter! Lost 30 gram verse gist op in een deel van de melk. Van gedroogde gist zal 1 zakje wel voldoende zijn, kijk maar op de verpakking.


Laat dit even staan. Zeef ondertussen 400 gram bloem in een kom. Roer er 200 gram rozijnen door.



 Roer er de opgeloste gist en de rest van de melk door.


Tot slot gaan er twee eieren doorheen. Je kunt er een snuf zout aan toevoegen. Meng alles goed.
Dek af met gladfolie en laat rijzen tot het volume verdubbeld is. Bij mij duurde dat vandaag ongeveer anderhalf uur.

Verwarm de oven voor op 150 graden. Vet de bakblikken héél goed in, ik gebruik sinds enige tijd een spuitbus, dat werkt beter dan olie of boter.

De linker komt vd kringloop, de rechter van mijn moeder.

Als het beslag naar tevredenheid is gerezen, kun je óf een vorm helemaal vullen, óf het mengsel verdelen over  de twee blikken.




Zet midden in de warme oven en bak gedurende een uur. Als de bovenkant te bruin wordt, kun je er het deksel op doen. Na een uurtje de bekende truc met de prikker: steek hem in het midden van de poffert, als hij er droog uitkomt, is de koek gaar.
Zet de vormen 20 minuten op een rooster, keer de vormen om en stort de pofferts.



Het lekkerste is ze warm te eten, met boter en stroop of basterdsuiker. Koud is ook lekker.

Vroeger werden deze vormen in kokend water gezet om zo het beslag te laten garen. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Dat moeten we ook maar eens doen.
Nog een waarschuwend woord: ze zijn behoorlijk machtig.



Foto's: door Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten