vrijdag 15 november 2013

Ook lekker: vruchtenbrood

Sinds drie jaar of zo wordt er op de BBC The Great British Bake Off uitgezonden, met nu in Nederland de versie Heel Holland bakt.
Zoals met zoveel: je leert vooral van zien, maar het Bake Off Bakboek is geweldig.


Die mevrouw op de voorkant is Mary Berry, maar de recepten zijn van Linda Collister. Een dame met een gedegen culinaire opleiding, die begrijpt hoe je recepten zó opschrijft dat iedereen ze moeiteloos kan volgen.
Ik was altijd nogal van grote stappen, snel thuis, maar het loont echt de moeite om alles rustig en volgens de werkbeschrijving te doen.
Deze week heb ik een Fruitloaf gemaakt, een vruchtenbrood.
Het is een soort dichte cake, geen echt brood, want geen gistdeeg.

Ik mag het recept hier niet geven, copyright en zo. Ontzettend flauw, vooral als je bedenkt dat ik het hier al helemaal had opgeschreven. Deleten maar. Gelukkig heb ik de foto's nog.


het touwtje vd camera hangt een beetje in de weg



Alles met de hand kleingesneden, heel zen en zo.



Dat deed ik vroeger nooit, zeven, maar het maakt echt wel verschil. Geen klontjes bijvoorbeeld, en veel luchtiger beslag.



Zo ziet het er altijd een beetje uit alsof de kat ziek is geweest, maar het komt goed!



Klaar! Nu inpakken en een dag wachten. Daar schijnt 'ie lekkerder van te worden.



Ok, hij is wat te donker en een beetje droog, maar best lekker. De volgende keer zal ik de ovenstand wat aanpassen. En vooral niet een dag wachten met opeten, lijkt me. Hij ziet er in ieder geval fleurig uit, leuk voor kerst.

De volgende week maak ik een Groninger Poffert. Volgens het recept dat ik van mijn moeder kreeg, zij weer van haar moeder, enzovoort. In een echte poffertvorm, ook al van mijn moeder. Schrijven we gewoon op, kan iedereen meegenieten.


The Great British Bake Off: How to Bake: The Perfect Victoria Sponge And Other Baking Secrets
Besteld bij www.amazon.de kost een gebonden uitgave 18,95 euro, geen verzendkosten.



Update: na nog een dag is het brood lekker smeuïg, helemaal niet droog meer, en de smaken trekken goed door. Lekker!

1 opmerking:

  1. Nou dit vruchtenbrood ziet er anders op de foto ook ontzettend lekker uit! Was er maar ook net zulke lekkere bake-off brood voorhanden.

    BeantwoordenVerwijderen