zaterdag 14 juni 2014

Oranje eten: gemarineerd en gegrild vlees

Omdat Nederland gisteren voor het eerst aan de bal mocht, had ik een oranje gerecht bereid. En al zeg ik het zelf, het was erg lekker. Bovendien super gemakkelijk. Ik had een paar lamskoteletjes en twee ribkarbonades, maar spareribs, of kip (bv drumsticks) kunnen volgens mij ook heel goed. 's Morgens het vlees in de marinade gezet, in een kom, gladfolie erover en in de koelkast. 's Avonds lekker snel klaar.

Voor de marinade heb je nodig:
2 takjes rozemarijn
6 takjes tijm
2 tenen knoflook
6 eetlepels olijfolie


rozemarijn

Doe de olijfolie in een kom. Pers of hak de knoflook fijn, haal de blaadjes van de kruiden en doe dat alles in de olijfolie. Doe hier het vlees bij en meng goed, desnoods met je handen, zodat alles lekker bedekt wordt door de marinade.

Voor de saus:
sap van 2 uitgeperste sinaasappels
3 eetlepels rode wijnazijn
1 kaneelstokje
1 steranijs
2 eetlepels honing.

Alle ingrediënten in een steelpannetje doen (zonder sinaasappelpitjes, die moest ik er nog even uitvissen) en zachtjes laten sudderen, totdat het ingekookt is tot een dikkig sausje.  Haal er dan het kaneelstokje en de steranijs uit.




Grill het vlees in een grillpan of op de BBQ.





 Leg het op een schaal, strooi er eventueel nog wat peper en zout over en schenk er de sinaasappelsaus overheen.



Klaar! Op de foto is het niet goed te zien, maar de saus is echt mooi oranje.


Heb je geen zin om een hele fles rode wijnazijn te kopen voor die ene keer per jaar dat je het gebruikt: restje rode wijn moet ook kunnen.
Wat de rozemarijn en de tijm betreft: ik heb ze in potten in de tuin staan. Tijm is behoorlijk winterhard, de rozemarijn koop ik elk voorjaar als klein plantje; jammer dat íe in de winter kapot vriest. Toch is het goedkoper dan elke keer zo'n pakje uit de koeling van de super.

Ik weet het niet zeker meer, maar het recept kon wel eens afkomstig zijn uit de NRC, van Marjolein de Vos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten