donderdag 12 juni 2014

Vakantieverslag (9): kassakoopjes

Zo stonden wij rustig op onze beurt te wachten bij de Rewe in Saarburg, toen ons oog viel op een bijzondere snack.

Rewe in aanbouw

Winkels gaan wetenschappelijk te werk bij het uitstallen van hun waar. Wat trekt de blik van de consument? Hoe lang blijft hij kijken? Wat koopt hij? En voor wie?
Dit geldt helemaal voor de 1 á 2 vierkante meter bij de kassa. In dat kleine stukje winkelaanbod kun je verschillende doelgroepen herkennen. Marsen, Snickers, Bounties, allemaal voor de lekkere trek. Pepermuntjes voor een frisse mond (en het schuldgevoel? Drank? Stiekem gerookt?). Verrassingseieren voor het dreinende kind.
En wat zagen wij hangen?


Briljant! De ultieme manipulatie. Blijf je toch langer hangen in de winkel, dan je van plan was (en deze Rewe is groot! het is meer een warenhuis) en zit al die tijd je trouwe viervoeter te wachten? Koop je schuldgevoel af. Of misschien wil je hem gewoon even verwennen, dat kan ook. Mensen die spulletjes voor hun auto kopen, kopen eigenlijk iets voor zichzelf. Tenminste, dat zeggen psychologen. Misschien is dat ook wel het geval met hondenbezitters, het zal me in ieder geval niets verbazen. O,o, o, wat zijn ze toch sneaky, die verkopers, die hebben dat nu ook door.


Zo zie je ze nog beter. En wat denk je? Zijn we er in getrapt?




Tuurlijk. Met open ogen en met ons volle verstand speelden we het spelletje mee. Win-win-win: Rewe blij, wij blij, hond blij.



Foto's: A.B. van der Ploeg en van Aag zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten